سرویس 10

طبقه بندی موضوعی

تاریخچه کامپیوتر شخصی و ریزپردازنده‌

امیر امیری | يكشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۴۳ ق.ظ

تراشه 8080 اینتل  از تاخیر‌های اولیه در پروسه تولید رنج برد اما بعداً به عنوان یکی از تأثیرگذارترین تراشه‌های تاریخ شناخته شد. مدیریت شرکت بر تجارت حافظه با سود بالا متمرکز بود.

سرانجام تراشه 8080 در آوریل 1974 آماده شد. در حالی که تولید اولیه این تراشه به دلایل گوناگون به تأخیر افتاده بود، رقیب اصلی اینتل، موتورولا 6800 نیز دارای مشکلات مربوط به سازگاری تراشه و فرآیند n-MOS به یک ورودی 5 ولتی بود (8080 به سه ورودی ولتاژ جداگانه احتیاج داشت) و معرفی آن تقریباً هفت ماه به تأخیر افتاد. اما اینتل بازار تازه‌ای برای خود فراهم کرده بود و فقط باید مشتریانی پیدا می‌کرد که اشتیاق لازم برای دیدن امکانات آن را داشته باشند. توسعه اولیه تراشه 8080 تا اواسط سال 1972 شروع نشد. 

در این زمان، بازارهای بالقوه ریزپردازنده‌ها خود را نشان دادند. تاکنون نگرش غالب بازار ریزپردازنده بر این متمرکز شده بود که تراشه‌ها باید با رایانه مرکزی و مینی کامپیوتر قدرتمندتر همزیستی داشته باشد، یا در غیر اینصورت مغلوب شود. رایانه‌ها هنوز به عنوان یک ابزار گران قیمت تجاری و تحقیقاتی دیده می‌شدند و بازارهای جدیدی از ماشین آلات شخصی و کنترل کننده‌های صنعتی نسبتاً ارزان قیمت وجود نداشت.

قسمت‌های باقیمانده پازل (سیستم عامل و بسته بندی مناسب) نیز در حال طی کردن اولین مراحل خود بودند. اینتل برای این موضوع گری کیلدال را استخدام کرد تا در طراحی کامپایلر برای نوشتن نرم افزار متناسب با این تراشه با آن‌ها همکاری کند.

کیلدال با cobbling یک سیستم از طریق Intellec-8 و یک درایو فلاپی، این روند را تسریع کرد و باعث کاهش زمان تأخیرهای طولانی (مربوط به روش teletype) داده ورودی-خروجی در مینی کامپیوتر DEC شد. در نهایت کد حاصل از سیستم Intellec-8 به CP / M ( سیستم عامل غالب برای هفت سال آینده تا زمان استفاده گسترده از MS-DOS ) تبدیل شد. نکته جالب توجه آن است که تا زمان معرفی MS-DOS ، تعداد 500000 کامپیوتر با سیستم عامل CP / M فروخته شد و اگر تاریخ کمی با آن‌ها با ملایمت رفتار می‌کرد، می‌توانست چندین برابر بفروشد.

کیلدال CP / M را به قیمت 20000 دلار به اینتل پیشنهاد کرد ولی شرکت این پیشنهاد را رد کرد چون علاقه‌ای به سیستم عاملی که با دیسک یا نرم افزار غیر تجاری عملیاتی شود، نداشت. فروش CP / M در ابتدا فقط به چند مشتری محدود شد: شرکت عمران ژاپن و آزمایشگاه‌های لارنس لیورمور. سومین مشتری کیدنال یعنی شرکت IMSAI ، نقش سیستم عامل CP / M در میان سیستم عامل‌های رایانه شخصی را برجسته کرد.
شرکت MITS، جرقه‌ای در انبار باروت صنعت کامپیوتر شخصی

درست در زمانی که تولید تراشه 8080 اینتل آغاز شد، اد رابرتز، مالک یک شرکت کوچک به نام Micro Instrumentation and Telemetry Systems یا MITS، به دنبال یک حرکت انقلابی در زمینه کامپویتر برای بقا شرکت خود بود.

آخرین سرمایه گذاری MITS، یک کیت محاسبه‌گر ساده بود. رابرتز به سرعت با بررسی بازار و علاقه جوانان در آن سال‌ها دست به تولید این محصول زد.

رابرتز توانست 8080 را با پردازنده 75 دلاری تأمین کند (قیمت اینتل 360 دلار بود) و Altair 8800 را ساخت. این محصول منحصراً برای علاقه مندان و موج جدید دانشجویان دانشگاه‌های علوم کامپیوتر طراحی شده بود.

همانطور که گفته شد، پردازنده 8008 اینتل انگیزه‌ای مضاعف برای جاناتان تیتوس و ساخت کامپیوتر شخصی خود فراهم کرد. نتیجه آن کامپیوتر مارک -8 بود که در مجله رادیو الکترونیک (در ماه ژوئیه 1974 مقاله‌ای با دستورالعمل‌های مونتاژ و لیستی از تولیدکنندگان قطعات) به نمایش درآمد.
تاریخچه ریز پردازنده‌ و کامپیوتر شخصی (قسمت دوم) 02

اد رابرتز انتظار داشت که چند صد نفر کامپیوتر او را بخرند. اما مقاله این مجله با تیراژ 1000 جلد (که در شش ماه به 5000 و در دسامبر 1976 به 10 هزار رسید) وضعیت را برای او تغییر داد.

هزینه فروش این محصول (برای تشویق فروش و تولید بالا) پایین نگه داشته شد. این رویکرد حداقل تا زمانی که قیمت حافظه اصلی پایین آمد و اینتل شروع به فروش سیستم‌های حافظه DRAM سازگار با IBM System / 360 کرد، پایه ریزی شده بود و جواب هم داد و برای MITS هم اتفاق افتاد.
مایکروسافت متولد می‌شود

مقاله Popular Electronics تأثیر زیادی بر بیل گیتس و پاول آلن گذاشت و بلافاصله برای نوشتن یک برنامه BASIC سفارشی برای آن به MITS مراجعه کردند. گیتس، آلن و مونت داویدوف آنچه که Altair BASIC نیاز داشت را آماده کرده بودند.

اولین زبان رایانه‌ای (که صریحاً برای یک رایانه شخصی نوشته شده است) با Altair و با قیمت 75 دلار در هر نسخه ( 500 دلار به عنوان یک نرم افزار مستقل خرده فروشی) به فروش رسید. مدتی بعد نسخه‌های بوتلگ بلافاصله ظاهر شدند و منجر به نامه سرگشاده معروف بیل گیتس در ژانویه 1976 شد. بیل گیتس” Micro-Soft ” را در نامه خود نام برد و از برنامه‌های خود برای این شرکت به عنوان یک شرکت تجاری رونمایی کرد.

نسخه کپی Altair BASIC باعث ایجاد تغییرات بزرگی در نرم افزار شد و هر کسی نسخه مخصوص خود را تولید کرد. به دنبال این موضوع و دیدن پتانسیل این نرم افزار در پلتفرم‌های مختلف، Micro-Soft بیل گیتس و پاول آلن، BASIC را متناسب با نیازهای Amiga و Commodore ، Radio Shack ، Atari ، IBM ، NEC ، Apple همگام سازی می‌کند.

ادامه مطلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی